tiistai 18. syyskuuta 2012

Mehu Maijassa :)

Innostuin tänään keräämään kotipihan satoa talteen. Omenoista, joita tuli pari ämpärillistä teen mehua, johon lisään hiukan äidiltä saatuja puolukoita väriä ja makua tuomaan. On kyllä äärimmäisen kätevää, kun ostin tuon mehumaijan, niin voi sillä ihan omalla liedellä tehdä mehut talven varalle.

Omppumehu on oma suosikkini ja sitä on nyt jo muutama pullo tullut tehtyäkin. Lisäksi olen tehnyt mustaviinimarjamehua. Se taisikin olla viimeinen kerta, kun niistä puskista mehut irtoaa. Alkavat olla niin vanhoja pensaita, että neljästä puskasta sain noin 8 litraa marjoja, joten ei juurikaan paljon. Joko korvataan ne puskat ensi vuonna uusilla tai sitten laitetaan pelkkää karviaista, jolla jo yksi niistä on korvattu.


Lisäksi sain vielä kasvimaalta korjattua talteen lisää persiljaa ja ruohosipulia sekä ensimmäisen ja hyvin vaivaisen sadon rosmariinia. No sai tuolla rosmariinilla tämän päiväisen pastan maustettua, mutta ensi vuonna joko esikasvatan taimet tai sitten ostan valmiiksi esikasvatetut kaupasta. Tässä vaiheessa jos satoa tulee ensimmäisen kerran, niin oli pakko kerätä ne talteen, koska pelkään että halla vie nekin vähät. No, sainpahan sen verran, että siitä saa vielä toiseen ruokaan mausteet. Säästö se on kait pienikin säästö...mutta ei taida maksaa vaivaa kyllä, ainakaan tänä vuonna.

tiistai 11. syyskuuta 2012

Jalkapalloa Palermossa

Ericestä parit linnat
Käytiin tuossa elokuun lopulla poikkeamassa Sisiliassa. Tarkemmin sanottuna Trapanissa. Tai se oli päämajamme, mutta kiertelimme lähellä olevia kaupunkeja myös. Poikkesimme päivämatkoilla Ericessä, San Vito lo Capossa, Favignanan saarella sekä Palermossa, jossa olimme katsastamassa Serie A:n avausottelun Palermo-Napoli. Tässä juttua pelistä. Muista kohteista myöhemmin..

Jalkapalloelämys oli huikea myös minulle, mieheni taisi olla hiukan enemmän vielä innoissaan. Mahtava tunnelma, noi italialaiset osaa eläytyä peliin ehkä hiukan eri tavalla kun jäyhät suomalaiset. Tunnetta ei puuttunut muuta, kun ehkä hiukan lopusta, koska kotijoukkue hävisi 0-3. Kannatti kyllä käydä. Liputkaan eivät olleet kalliit, 44€/naama. Emme uskaltaneet jättää lippujen hankintaa aivan viime tippaan, joten tilasimme ne etukäteen netistä. Paikanpäältä olisimme saaneet toki liput paaaljon halvemmalla, mutta emme ottaneet riskiä. Stadion ei ollut täynnä joten lippuja olisi siis saanut ovelta. Parempi kuitenkin noin. Maksoimme joo muutaman euron enemmän, mutta säästyimme melkoiselta stressiltä kuitenkin.

Olihan sitä Edinson Cavaniakin pakko kuvata
Hotellimme porttieeri kehotti meitä menemään ajoissa stadikalle. Peli alkoi 20.45, meidän piti hakea liput etukäteen stadionin läheltä ja kerrottuamme tämän sedälle, hän kehotti meitä olemaan paikalla ennen kuutta. Hänen sanojensa mukaan: "They shut the streets at six a clock and after that it´s crazy". Noo...ei se nyt niin hullua ollut. Paikallisia ei tosiaan ollut paikalla vielä siihen aikaan juurikaan, ja mekin päätimme kuluttaa muutaman hetken läheisessä pubissa. Seiskan aikaan ajattelimme alkaa valua kohti stadionia ja hetken touhua ulkopuolella katseltuamme päätimme mennä stadikan porteista sisään. No, se oli tavallaan virhe. Stadion oli todella riisuttu malli..siis palveluiltaan. Niitä ei käytännössä juuri ollut. WC:t olivat katsomon sisäosassa työmaaparakissa, eikä tietty paperia ollenkaan. Ruokaa ei myyty, löysimme kyllä yhden pienen kioskin, josta sai sipsiä, jätskiä, suklaata ja juomaa, mutta ei olutta. Tätä kun ei tiedetty, meinasi illan aikana tulla hiukan nälkä. Paikalliset olivat tarjonnan vähyydestä paljon tietoisempia ja katselimme, kun he tulivat katsomoon toastiensa ja mäkkäripussiensa kanssa. No, ensi kerralla tiedämme. Aika ei kuitenkaan käynyt kovin pitkäksi, vaikka olimmekin pari tuntia ennen pelin alkua paikalla. Katselimme ja ihmettelimme paikallisia, kun he tallustelivat ah, niin miehekkäissä Palermon joukkueen vaaleanpunaisissa kannatuspaidoissaan ympäri stadikkaa ja virittelivät kannatuslakanoitaan seinille.

Katsomossa pamahteli kivasti
Stadion oli jaettu osiin, sivukatsomot, ja päädyt erikseen. Nämä osiot oli tosiaan sitten niin rajatut, että kun olimme eteläpäädyssä, vastapäätä fanikatsomoa, niin sieltä alueelta ei päässyt muualle. Emme siis voineet vaeltaa läpi katsomoiden stadionin uumenissa, vaan olimme vähän kuin karsinassa omassa katsomo-osassamme. En tiedä, onko tämä normaalia isoilla stadioneilla, mutta tuolla oli noin. Tosin stadionille mahtui noin 35 000 kannattajaa, eli ei nyt mikään jättisuuri stadikka kuitenkaan.


Itse peli oli kivaa katseltavaa, paikat oli tosiaan päädyssä ja sen toisessa sektorissa kentältä katsoen, eli ihan hyvällä etäisyydellä. Näki pelin yllättävänkin hyvin. Koska tavallaan kannatimme vastustajaa, eli Napolia, niin emme kauheasti kuitenkaan uskaltaneet hurrata vastustajan tekemille maaleille. Vaikka suhteellisen rauhallisia meidän ympärillä olevat fanit olivatkin. Ja Tomin kehotuksesta olimme pukeutuneet neutraalisti valkoiseen :) Kiitos huolenpidostasi! Pari kertaa meinasin saada sydämentykytyksiä katsomon alaosassa räjähtävistä "pommeista". Kaikuivat aika mukavasti korvissa. Ensimmäinen ainakin, kun sitä ei osannut yhtään odottaa.


Kaiken kaikkiaan kokemus oli kokemisen arvoinen. Maailmantähtiäkin kentällä, Cavani ja Hamsik nyt voitaneen luokitella niihin. Hiukan jäi vielä tavallaan pettymys mieleen, koska jotenkin sitä odotti hiukan enemmän. Tiedä sitten vaikuttiko joukkueiden tasoero niin paljon, mutta kotijoukkue ei oikein päässyt Napolin kyytiin ja siksi ehkä yleisökään ei ollut niin fanaattista kun odotin. Lauluja toki lauloivat, mutta lähinnä toisen päädyn fanikatsomo, joten mitenkään infernaalinen huutomyrsky ei soinut korvissa missään vaiheessa. Jääpä sitten vielä koettavaa, josko seuraavalla kerralla pääsis sitten jo Milanoon katselemaan Interin peliä, no ok, käy Barcelonakin Espanjassa tai Manu Englannissa.

maanantai 10. syyskuuta 2012

Omenapaistos uunista ulos

Jo kolmatta päivää kipeänä, niin oli pakko saada käsille jotain tekemistä. Makeanhimokin iski, niin päätin sitten tehdä omenapiirakan. Pihassa on kolme omenapuuta, joiden satoa voi käyttää ja loput ainekset löytyivät kaapeista, niin ei tarvinnut kauppaankaan lähteä. En toki olis jaksanutkaan. Ohje on ruokala.fi sivuilta nimellä omenapaistos. Hiukan oli vaativampi ja aikaavievämpi ohje kun ihan normaali piirakka, mutta kannatti nähdä vaivaa. Toi marenki tossa päällä tekee piirakasta taivaallisen :) NAM!

Kuvan lisäämisen kokeilua

Halusinpa tässä heti alkuun katsastaa, että mitenkä nää kuvat tänne tupsahtavat. Tää kuva on meidän keittiöstä, tarkemmin sanottuna teksti seinältä, joka kokonaisuudessaan kuuluu: buon vino, buon cibo, buoni amici. Tämä kiteyttääkin aika hyvin asennetta elämään, hyvää viiniä, hyvää ruokaa ja hyviä ystäviä. Näillä pääsee pitkälle :)

Blogin aloitus

Ihan en ole nyt varma, mitä olen tekemässä. Kauan olen miettinyt blogin aloittamista, mutta onko minulla tarpeeksi asiaa, sen taitaa aika kait näyttää.
Minua kiinnostaa monikin asia, mutta epäilen, että pääasiassa tekstini tulevat käsittelemään puutarhaa, ruuanlaittoa, matkailua, penkkiurheilua. Luultavasti ja ennenkaikkea postaukset tulevat kuitenkin seuraavan vuoden aikana keskittymään häihini. En kuitenkaan halua tehdä tästä pelkkää hääblogia, koska sitten aihe olisi ehkä liian rajattu. Ja tietäen minun pomppivat ajatukseni ja sekaisen pääni, en osaisi pidättäytyä vain yhdessä aiheessa. Toivottavasti saan tänne aikaiseksi joitakin kiinnostavia aiheita, mutta taidanpa näin aluksi kuitenkin keskittyä vaan kirjoittamaan kirjoittamisen ilosta ja pitämään tätä jonkinlaisena ajatusten temmellyskenttänä, jonne voin koota kiinnostavia juttuja elämästäni.