tiistai 12. helmikuuta 2013

Tulppaaneita tulvillaan...


...iloinen Amsterdam! No joo, en tiedä mistä tuo ikiaikainen vanha laulunpätkä tuli mieleeni. Emme valitettavasti ole menossa kuitenkaan Amsterdamiin, vaikka mieli tekisikin. Ostin tänään tulppaaneita omaan kotiin. Monet seuraamieni blogien ihmiset niitä ovat jo kotiinsa kantaneet ja kauniitahan nuo ovat.
Terrassa sopivasti sattui olemaan tarjouksessa 3 kimppua kympillä, niin pakkohan siihen oli tarttua. Elävät kukat piristävät kummasti mieltä. Meillä kun on niin pimeää sisällä, niin tavalliset viherkasvit eivät oikein tykkää pysyä hengissä ja siksi varsinkin näin kevättä odotellessa on kiva ostaa jo vähän vihreää kotiinkin.
 Terrassa olis ollu muutenkin vaikka mitä ostettavaa. Aina näin kun päivät alkavat pitenemään, alkaa tehdä mieli ostaa kaikkea kivaa kotiin. Siellä olis ollu mukaan raahattavaksi muun muassa ulkoruukkuja, siis isoja, 10-20€ hintahaarukalla. Sellasia tarvitsisinkin, mutta, minähän olin pyörällä liikkeellä, niin en sellasia saanut mukanani raahattua, vaikka hetken jopa jo asiaa harkitsin.
Pidän kovasti tuosta jouluna lahjaksi saamastani Aalto-vaasista. Olen kyllä aina ollut sitä mieltä, etten aaltovaasia halua kotiini, mutta tuo kirkas ja kapea/korkea on kyllä silmää miellyttävä. Samoin tuo ikiaikasen vanha ja joo, sininen, Iittalan maljakko on myös kiva. Se on isomummuni perintöä, ja siksikin minulle tärkeä.

Uusi olohuoneen lattiakin olisi mukava. Olen niiiin kyllästynyt tähän meidän parkettiin, joka on tuollainen perus pyökin värinen. Haluaisimme vaihtaa sen aivan vaaleaan sävyyn, mutta vielä ei olla saatu aikaiseksi. Ja se senkki/lipasto tms olohuoneeseen olisi myös oikein mukava kotiuttaa. Haluaisin myös uuden divaanin ja pariovet olohuoneeseen. Mutta mutta, jostain on tingittävä, koska rahaa ei nyt vaan ole ylimääräistä sitä, mitä nää kaikki vaatisi.... :(
Vasemman puolisten bestå-kaappien kanssa sopisi mielestäni tuo vasemmalla alhaalla oleva divaani paremmin ja sitten taas toi oikean puoleinen avojuttu ja kangaspäälinen divaani sopis paremmin yhteen. Ja jotain tuonlaisia pariovia olen ajatellut. Lattia sais olla yhtenäinen, ns.lankkulattia, ei siis missään nimessä sellainen 2 tai 3 sauvainen peruslaminaatti.(kuvat lainattu netistä)


Ja koska on laskiaistiistai, niin leipomaankin oli ihan suorastaan pakko ryhtyä. Unohdin nimittäin ostaa kaupasta valmiita pullia ja sitten ei auttanut muu, kun alkaa leipomaan. En olekaan varsinaisesti näitä pullia koskaan itse tehnyt, katsotaan mikä on lopputulos. Ja koska en ole mikään pullaleipuri, niin jouduinpa katselemaan reseptiäkin netin syövereistä. Tein omani tällä ohjeella. Tuli muuten niin jättiläismäisen isoja pullia, etten tiedä, miten sellaisen jaksaa ees syödä. Noo, jääpä sitten huomisellekin herkuteltavaa

keskiviikko 30. tammikuuta 2013

Koristeluita ja kukkia

Hiljaista on ollut täällä blogin puolella..sorry vaan. Kaamee kiire on ollu itellä ja ei oikein ole ollu aikaa tänne mitään rustailla.
Mutta, ajattelinpas tässä nyt vähän valottaa puuhastelujani viime aikana. Eräät syksyllä tulevat juhlat kun ovat nyt vieneet kokonaan ajatukseni ja melkeinpä kaiken liikenevän vapaa-ajankin ;) Järjestelyä järjestelyä. Ja ideoiden toteuttamista ja kirjaamista paperille. Siinäpä sitä aikaa on kulunut. Jotain olen siis saanut eteenpäinkin, mutta paljon olis vielä tehtävää, ennenkuin voi huokaista. No, se kuuluisa lause tähän väliin, onhan tässä vielä aikaa. Elokuun lopussa on due date, joten..tosiaan, aikaa on, mutta en halua, että se loppuu kesken ja tarttee viime hetkillä kauheasti alkaa stressaamaan. Nyt kun on flunssa päällänsä, niin on ehkä hyvä hetkeksi levätä ja on aikaa sitten tännekin kirjoitella.

Koristeluja salin puolelle olen miettinyt. Ja koska en tiedä ja mulla ei ole hajuakaan, miten voisi ilmapalloja täyttää heliumilla tms, niin joko ilmapallot jäävät kokonaan, tai sitten ne tulee, mutta riippuen ylösalaisin. Väriteemana siis on musta-valko-lila pienellä ripauksella hopeaa. Mustat ilmapallot jo onkin hallussa, mutta valkoiset ja liilat pitää vielä etsiä. Enkä ole ees ihan varma noista liloista. Mutta jos jollain on tietoa, mistä saa palloihin täytettä, muuta kun ilmaa, niin kertokaa ihmeessä vinkkejä.



Jotain pientä tässä olen jo askarrellutkin. Eli sain päähäni, että pallojen lisäksi kattoparrujen koristeeksi haluan pom pomeja. Ne on a)halpoja tehdä ja b)myös helppo toteuttaa. Yhden tekemiseen meni reilu 5 minuuttia. Mutta koska mulla oli aika ohutta silkkipaperia, niin varovainen saa olla pomien availuvaiheessa, ettei paperi repeä. Harjoituskappaleessa muutama repeämä tulikin, mutta en anna sen haitata. Ne tulee ensinnäkin niin korkeelle, ettei kukaan reikiä näe ja sit ne on onneks ne reiät siellä keskellä ympyrää, ni ne ei niin haittaa.

Niin ja ohjeen sain white and black- blogista. Linkki ohjeeseen tästä. Sen verran noihin teen itelleni muutosta, että toi a4-koko on aika pieni, koska meillä koristeet tosiaan tulevat niin ylös. Muutaman teen tolla koolla, kun kerran olen valmiiksi leikellyt papereita jo niitä varten, mut loput sitten vähän isompina. Ja silkkipaperin ostin Tiimarista. Tosin siellä yks 5klp paketti 50x70cm kokoisia papereita maksaa 1,45€ ja mä sain tosta yhdestä paketista 2 pientä pomia.Laitoin siis yhteen pomiin 10 a4-kokoista arkkia. Noihin pieniin riittää varmaan ohjeessakin mainittu 8kpl. Mutta jos teen isompia, niin täytyy testailla, montako paperia siihen kannattaa laittaa. Ilmoittelen sitten lopputuloksista jossain vaiheessa. Ja silkkipaperia täytyy metsästellä jostain muualtakin, vaikka yhdestä paketista saakin kaksi ja näin yhden hinnaksi jää se 75 senttiä, niin haluisin jostain tota paperia löytää vieläkin halvemmalla :) Säästö se on pienikin säästö. Ja koska noita tarttee tehdä vähintään se 10, ehkäpä 20, ni on se sit jo jokunen penni säästöön siinäkin.



Kukkasiakin täytyis alkaa miettimään. Tarjouspyyntöä olen laitellutkin muutamiin paikallisiin kukkakauppoihin ja niistä vastausta odottelen. Niiden mukaan sitten vähän mennään, ja tietty sen mukaan, että kuka parhaiten vastaa odotuksiini. Häämessuilla Turussa vieraillessani olikin esillä muutamia kauniita kimppuja. Kun vaan osaisi päättää, että haluaako roikkuvan kimpun, vai pienen ja kädessä helposti pidettävän.. Tässä muutama kuva, joita kauneimmista kukista napsin. Toki omaan haluaisin valkoisten kukkien lisäksi joko mustaa tai violettia. Mustasta en ole ihan varma, näyttääkö se liikaa hautajaiskukalta sen jälkeen...se ei kuitenkaan ole tarkoitus :)

Tässä tällainen kuvakollaasi, johon olen etsinyt kuvia erilaisista hääkimpuista jotka miellyttävät silmää.(kuvat netistä eri lähteistä) Kuvan keskellä taitaa olla näistä suosikkini ja tuo oikealla alhaalla oleva mustavalkoinen. Sinistä ei missään tapauksessa tule esiintymään, kuten ei pinkkiä/punaistakaan, joten nämä muun väriset vain esimerkkinä kauniista kimpusta, mutta sitten lopulta oman värisillä kukilla valittuna.

torstai 13. joulukuuta 2012

Siivousta siivousta

Tuntuu, että tuo Joulu se tulee nopeampaan, kuin on odottanutkaan. Tai siis mä en pysy mukana ja joulusiivouskin takkuilee. Syypäänä osittain tähän on eteisessämme oleva uusi kaappi, jota mieheni ei ole vielä saanut kasatuksi ja sen osat ovat siis levällään pitkin lattiaa. Hyvä että mahtuu ohi kulkemaan.. No ehkäpä huomenna asiassa tapahtuu jotain etenemistä, kun hänellä on vapaapäivä.

Niin ja toinen murheenkryyni on uusi keittiön pöytämme, joka on tuottanut paljon harmaita hiuksia ja päänvaivaa. Ostimme siis tossa parisen viikkoa sitten Sotkasta uuden korkeakiiltoisen ruokapöydän. Muuten kaikki menikin oikein sujuvasti, mutta kun saimme paketin kotiin asti ja sen avatuksi, niin sain huomata kokoamisvaiheessa, että jalat eivät kiinnittyneet ollenkaan paikalleen. No, erinäisten sohlaamisten ja muutaman kerran liikkeessä edes takaisin matkustelun jälkeen oikeat jalat löytyivät ja saimme ne kiinni. Ja vain huomataksemme, että pöytälevy on keskeltä noin sentin notkollaan! No...siitä sitten taas palautetta Sotkaan ja muutaman valokuvallisen sähköpostittelun jälkeen meille pitäisi olla tulossa ensi viikon keskiviikkona sitten uusi pöytä! Voin vaan sanoa, etten kyllä Sotkasta ihan heti ole ostamassa yhtikäs mitään. Mutta..oma vika. Olis pitänyt uskoa jo aikoja sitten, kun siskollani kyseisestä firmasta on samanlaisia kokemuksia, mutta ei, piti kokeilla itsekin. No...halvalla saa halpaa ja näköjään sekundaa. Toivotaan nyt, että uusi pöytä ees kestää. On se ainakin kiva ja paljon isompi kuin vanha. Kelpaa sitten jouluna meidän kaikkien 12 hengen sen vieressä nautiskella :)

Otsikkoon liittyen kuitenkin vielä sen verran, että sain sentään jotain tänään tehdyksi. Nimittäin siivottua saunan joulukuntoon. Jopas olikin hommaa. Meillä kun sattuu olemaan vanhanaikainen puusauna, jossa pesutilat on samassa tilassa ja sitä nokea nyt vaan kertyy melkoisesti joka paikkaan. Yhteen osuuteen mun keinot ja niksit eivät tuoneet tulosta, nimittäin valkoiset ikkunankarmit eivät todellakaan ole valkoiset. Ja mikään tökötti ei tunnu niihin tehoavan. Että jos tätä joku sattuu lukemaan ja jollain on jotain vinkkiä annettavaksi, niin kiitos, otan mielelläni vastaan. Siis että miten noen saa puhdistettua puisista ikkunakarmeista?


Ja vielä viimeisenä pieni esimerkki siitä, miten tavallisista tuikuista saa aivan ihania sisustuselementtejä ja kauniita silmille. Luin erinäisistä blogeista washi-teipistä ja aikani sitä metsästettyäni, löysinkin. Mutta piti vaan lähteä Tampereelle asti. No, Claes Ohlssonilta sitten löytyi, oikeinkin ihanaa sellaista, kolmen teipin setissä jopa. Tässä lopputulos.

torstai 8. marraskuuta 2012

Mutakakkua

Tuli kaamea kaamosmasennus..tai joku vastaava. Siksipä päätin piristyksekseni tehdä mutakakun. Tässä ohje, joka on Valion sivuilta. Alunperin piti tekemäni vadelmasuklaa-brownieita, mutta sivuja ja ohjeita selaillessani mieli muuttui. Ja eikun kauppaan, koska taloussuklaata ei ollut, muut aineet kaapista löytyivätkin.

150  gvoita
1 1/2  dlsokeria
munaa
3 1/2  dlvehnäjauhoja
1/2  tlleivinjauhetta
2  rklkaakaojauhetta
150  gtaloussuklaata



Aloita kakun valmistaminen vaahdottamalla pehmeä voi ja sokeri. Sen jälkeen lisää munat joukkoon yksitellen. Lisää joukkoon keskenään sekoitetut kuivat aineet siivilän läpi. Sulata paloiteltu suklaa vesihauteessa ja vahdi ettei pääse palamaan. Lisää suklaasula kakkutaikinan joukkoon.
Leikkaa irtopohjavuokaa suurempi pala leivinpaperia ja laita se vuuan pohjalle. Kumoa taikina paperille ja laita uuniin. Paista 200 asteessa noin 20 minuuttia niin, että kakku on reunoilta kypsä, mutta keskeltä sen kuuluu olla  pehmeän suklainen. Anna kakun jäähtyä hetki. Ota sitten pois vuuasta ja irroita paperi. Laita kakku tarjoilualustalle.
Jostain kumman syystä kuva ei suostunut latautumaan tuohon tarviketekstin viereen, niin se on nyt sitten tässä lopussa. Pääasia, että kakusta tuli maistuvaa :)
.

tiistai 30. lokakuuta 2012

Virkkausta

Mä olen omaksi ihmetyksekseni innostunut virkkaamaan. Tiedä sitten, miksi se on niin kivaa. Koulussa käsityötunneilla suurin piirtein ainoa juttu, josta en pitänyt, oli virkkaus. Yksi syy miksi se on mukavaa on varmaankin se, että se on rentouttavaa ja työn tuloksen näkee nopeasti.

Jämäkuteesta tehdyt pikkukorit
Tähän mennessä olen saanut aikaiseksi perinteisestä matonkuteesta virkatun wc:n maton ja jämäkuteesta pari koria, jotka vois laittaa wc:hen myös, jos siellä olisi tilaa.

Isoäidin neliöitä retrosti. :)
Ja nyt toi uusin projektini on isoäidin neliöistä virkattu peitto. Torkkupeitoksi ajattelin, mutta saattaa kyllä olla, että se jää minikokoiseksi, pienelle ihmiselle tarkoitetuksi. Aikuiskokoiseen peittoon tarvitaan yhteensä 40 neliötä ja nyt olen tehnyt tähän mennessä 14. Noitahan kyllä tekee telkkaria katsoessa huomaamattaan, mutta se, että niitä pitäisi tehdä vielä kolme kertaa tuon verran, niin ei välttämättä tule valmista. Ja sit vielä toinen juttu on se lankojen päätteleminen. Jokaiseen neliöön kun tulee neljää eri väriä ja ne kaikki langat pitää päätellä, niin siinä on kieputtamista kerrakseen. Ja ennenkuin peitto on valmis, pitää irrallaan olevat neliöt tietenkin saattaa myös yhteen. Siinäkin on kyllä oma hommansa. Ohjeet isoäidin neliöön otin ihan Novitalta. Tässä isoäidinneliö -linkki ohjeeseen.

Kuva lainattu tekstissä olevasta Kreikka
- blogista ja sen kirjoittaja TiinaMarialta
Samalla kun olen noita virkkaillut, olen jäänyt kiinni matkablogiin. Tarkemmin kerrottuna Kreikka-aiheiseen saarihyppelyblogiin. Nostaa mukavasti matkakuumetta, mutta ennen ensi syksyä ei ole toiveissakaan, että olis valuuttaa tuollaiseen. Mutta saahan sitä haaveilla. Ja samalla on ainakin aikaa tehdä suunnitelmia, jos vaikka joskus sattuis onnistumaan tuollainen vastaavanlainen island hopping. Tässä vielä linkki kreikkaseikkailu blogiin.
Kannattaa katsastaa, jos saarihyppely kiinnostaa tai jos vaan haluaa ihailla mahtavasti kirjoitettua tekstiä ja ihania kuvia kauniista Kreikasta. Varoituksen sanana, että nälkä saattaa lukiessa myös tulla. Sen verran on ihania ruokia kuvailtuna sanoin ja kuvin. :)

keskiviikko 24. lokakuuta 2012

Kynttilähullun koti

Syksyllä olen niin hurahtanut, nimittäin kynttilöihin. Muuten en syksystä juuri kyllä nauti, mutta kynttilöiden valossa, peiton alla ja teemuki kädessä, voi siitä jopa löytää jotain hyvääkin.

Ajattelin tähän laittaa muutamia kivoja kynttilöitä ja tuikkuja, joita kotoani tällä hetkelläkin on palamassa.
Nämä ovat tällähetkellä omat suosikkini. Kastehelmi -sarjan tuikkukipat, joista kivasti heijastuu noi "nypylät" esim. taustalla olevaan maljakkoon. Mulla on pari kastehelmen lautasta, joten noita käytän samalla kattauksessa, kun nekin ovat pöydässä. Lisäksi ne sopivat mielestäni kivasti myös Pentikin vanilija-sarjan kanssa käytettäviksi.
Tarjotin on viimeisimpiä hankintojani. Olen jotenkin nyt syksyllä tykästynyt entistä enemmän lilaan väriin ja tämähän sopi miellyttämään silmääni oikeinkin hyvin. Ulkopuolelta se on musta, joka nyt on ainainen suosikkini. Tarjottimella on hyvä pitää kynttilöitä, ne saavat olla siinä rauhassa ja luovat kivan kokoelman. Sisällä mattalasinen kivi-tuikku ja pari sinistä "lätäkköä" sekä ihan perus pöytäkynttilä omalla lasisella alustallaan. Noi lätäköt on kyllä valitettavasti siniset, kun on jäänteitä siniseltä kaudeltani, joka kyllä päättyi jo 10 vuotta sitten :)



Tämä on sitten taas PartyLiten votiiveille tarkoitettu somiste. Ihana siksi, että tuonne purkin alaosaan voi laittaa mitä koristeita kulloinkin haluaa. Jouluksi, pääsiäiseksi, syksyksi, ihan minä juhlina haluaa sitä käyttääkin osana koristelua. Mulla siellä on nyt kesän aikana ollut pullon korkkeja, jotka ovat minusta jotenkin viehättäviä. Ja koska nykyviineissä valitettavan usein käytetään kumisia korkkeja,niin noita tulee aina vaan harvemmin, joka on sääli. Siksi pitääkin aina sellaisen nähdessään ottaa se talteen.
Partyliten tuotteet ovat kyllä niin sika kalliita, että niitä ei kovin usein viitsi itselleen hankkia. Toki olen sen verran valkolumimarja- tuoksun lumoissa, että aina pitää niitä kutsuilta ostaa vähintään. Ja joskus sitten sorrun ostamaan jotain muutakin. Tämän nyt ainakin olen hankkinut ja siihen tyytyväinen ollut. Haluisin toisenkin tällaisen, hiukan isomman, mutta eipä taida enää olla valikoimissa ihan samaa tuotetta. Joku vähän vastaava kylläkin, mutta metallireunuksella ja se ei oo enää niin puhtaan kaunis.



Oikealla kuvassa viimeisin hankintani, kun tykästyin tähän harmaaseen kynttilään Sokoksella. Valo kuultaa kivasti tekstin läpi. Normaalisti en ole kovin innostunut tekstillä varustetuista tavaroista, mutta tämä oli kaunis ja halusin se keittiön pöydälle. Jota valitettavan harvoin käytetään, silloin kylläkin, kun joku tulee kyläilemään ja siihenhän tuo teksti aika mainiosti juuri sopiikin.

Tässä helppo tapa käyttää astioita hyväksi tuikkujen polttamiseen. Nämä ovat oikeasti siis snapsilasit, jotka sain ystävältäni Lauralta Irlannista. Ihanat lasit, mutta koska niitä on vain neljä ja se määrä useimmiten ei riitä, niin olen keksinyt niille uuden käytön keittiön pöydällä kattauksen yhteydessä. Kivat, kun eivät ole vaaralliset, kun uppoavat sopivan syvälle lasiin. Kuin tehdyt tuikuille, kun ovat kuitenkin hiukan pöytäpinnan tasoa ylempänä, niin valokin loistaa korkeammalta :)

tiistai 9. lokakuuta 2012

Uusia juttuja elämässä

Vähän on ollut hiljaista viime aikoina kirjoittelun suhteen. Siis tänne ainakin..muuten olen kyllä kirjoittanut. Olen taas päässyt ns.oikean ammattini pariin ainakin osittain, kun toimin paikallisessa sanomalehdessä  avustajana. Muutenkin elämä on suhteellisen mukavaa tällä hetkellä. Eilen käytiin työpaikan kanssa katsomassa Queenin musikaali Show must go on Tampereella. Tänään hain postista uuden puhelimeni, joka on Lumia 800. Vielä en oikein osaa käyttää sitä, mutta kait se siitä kun siihen tottuu. Mutta nyt sitä sitten meikäkin pääsee surffailemaan ihan joka paikassa. Toisaalta se kait on hyvä juttu, mutta toisaalta sitten taas...ei aina tarttis olla tavoitettavissa tai internetyhteyden päässä. No, sujuu sit noi työt ainakin hiukan helpommin, ku pääsee lukemaan sähköpostit puhelimen välityksellä. Joo, siis ennen mulla oli Sampparin vanha p¤#%a, mutta nyt sit tosiaan Nokia. Nii ja joo, en ees halunnu IPhonea, ku kaikilla on se. Ja mä oon sitäpaitsi allerginen omenoille :) HAHA!


Nii, ja onhan tässä kaikenlaista ihanaa muutenkin tapahtunut. Nyt sen kait voi sanoa jo ääneenkin, mutta me ollaan menossa murun kaa naimisiin,jeeeeeeeeeii! Ens kesänä. Suunnittelu on vielä aika alkuvaiheessa, mut isommat jutut on melkeinpä jo varattuna. Mitä nyt bändi puuttuu, ja valokuvaaja vielä varmistamatta. Eli jos jollain on jotain ehdotuksia sopivasta bändistä, niin voipi laittaa tietoa tännepäin. Alle tonnilla mielellään, parempi jos paljonkin alle, tietysti :) Nii ja sais soitella sekä humppaa että rennompaa tanssimusaa, nii et kaikki viihtyy. Mut joo, tällasta tänne. Aika sekavat olotilat sinänsä tästä aiheesta. Ei oikein osaa tietää, mistä kohtaa sitä alottas tekemisen ja suunnittelun ja kaikki. Mut kait se siitä, toki aikaakin onneks vielä on! :)